Sunday, May 6, 2012

NURUL IZZAH: PENGUNDI LUAR NEGARA LEBIH PENTING DARI PENGUNDI DLM NEGARA?



Apa kecoh-kecoh ni Nurul Izzah dan Bersih?

Aku kadang-kadang keliru bila baca pasal Bersih ni. Mula-mula nak A, lepas tu tukar nak B. Lepas tu tukar nak C.

Satu isu yang aku keliru ialah tentang pengundi luar negara.

Kalau mengikut Bersih, pengundi luar negara perlu diberi hak mengundi. Dan tuntutan ini disokong oleh Nurul Izzah. Nurul siap tanya dalam Parlimen tentang isu ini.

Puan Nurul Izzah Binti Anwar [Lembah Pantai] minta Menteri Luar Negeri menyatakan tahap persediaan serta langkah-langkah persiapan yang diambil bagi setiap Kedutaan, Pejabat Suruhanjaya Tinggi, dan Konsulat Malaysia di seluruh dunia untuk memastikan semua warganegara Malaysia luar negara mendapat hak mengundi, serta proses pengendalian kertas undi bagi pengundi luar negara.

Tapi pada masa yang sama, Bersih dan Nurul menghentam SPR kerana kononnya membiarkan kewujudan pengundi luar kawasan. Boleh baca ulasan aku di sini.

@bersih2 Ada 3.1 juta pemilih yg mengundi di luar kawasan tempat tinggal mrk (non resident voters) . SPR tidak kisah. Bgm ya? 

Nurul, warganegara Malaysia yang tinggal di luar negara ni dah sah-sah kalau mengundi, memang bukan mengundi di tempat mereka tinggal. Setengah dari mereka dah bertahun-tahun tinggal di luar negara, rumah kat Malaysia pun dah takda, cuma kerakyatan sahaja belum tukar.

Jadi, kalau kau betul-betul ikhlas, mengapa kau hentam SPR kerana kononnya biarkan kewujudan pengundi luar kawasan tapi pada masa yang sama kau beria-ia perjuangkan hak mengundi untuk warganegara Malaysia di luar negara yang sesetengahnya memang tak pernah balik Malaysia sejak berhijrah keluar?

Oooh, orang di Malaysia kalau tinggal di luar kawasan tak layak untuk mengundi, tapi orang yang di luar Malaysia layak mengundi walaupun jelas tinggal di luar kawasan?

Nampak tak betapa hipokritnya Nurul Izzah ni?

Macam ni ke pemimpin yang kita nak?

Apa kecoh-kecoh ni Bersih dan Nurul Izzah?

3 comments:

  1. Ke mana tumpahnya air mani nuar kalau tidak ke jijah.

    Dah tumpah,dapat le nurul bangang ni.

    *Masalahnya,mani nuar tumpah merata-rata.Kah kah kah

    ReplyDelete
  2. Bro artikel mantap! Boleh gua dapatkan contact number lu? Hantar ke email suaralensa88@gmail.com. Ada maklumat panas mau kasi kat lu.

    ReplyDelete
  3. pengundi luar negara memang dibenarkan untuk mengundi semasa pilihanraya. Mereka hanya perlu beli tiket kapal terbang, dan balik ke Malaysia semasa pilihanraya untuk mengundi di kawasan yang mereka dah daftar. Mudah saja. Kalo x ada duit nak beli tiket kapal terbang, mintak la sponsor daripada parti atau calon yg nak kan undi diorang yg "sangat berharga" tu

    ReplyDelete