Sunday, June 2, 2013

BOIKOT PRODUK DAP BOLEH JATUHKAN EKONOMI MALAYSIA?



Apa kecoh-kecoh ni DAP?

Bila timbul seruan untuk rakyat Malaysia memboikot produk DAP maka melatahlah geng-geng DAP kononnya seruan ini akan mengakibatkan kejatuhan ekonomi Malaysia.

Boleh baca sendiri laporan dari portal pro pembangkang Malaysian Insider.

Boikot 'Perkauman' Akan Menakutkan Pelabur, Menghalang Pembaharuan Ekonomi

Putrajaya tidak boleh menutup mata kepada seruan oleh kumpulan-kumpulan Melayu untuk memboikot perniagaan Cina kerana kempen tersebut boleh menggelincirkan pelan transformasi ekonomi kerajaan yang seterusnya dapat melambatkan pertumbuhan Malaysia, demikian amaran yang diberi pemimpin korporat dan pakar ekonomi.

Dewan Perniagaan Cina serta pakar ekonomi Yeah Kim Leng, berkata kerajaan persekutuan perlu campur tangan segera untuk menghalang kempen tersebut yang digambarkan sebagai "tidak sihat, kebudak-budakan dan berunsur perkauman" dari terus merebak .

"Bagi perniagaan yang mengalami pemulauan itu, ianya boleh menjejaskan pendapatan negara, dan menjejaskan pertumbuhan serta membuat banyak orang kehilangan peluang pekerjaan, "katanya.

Tan Poh Seng, anggota majlis kebangsaan di Dewan Perniagaan Cina dan Industri Malaysia (ACCCIM), berkata Hasan (Menteri KPDN) perlu mengambi tindakan tegas untuk menamatkan apa yang beliau label sebagai langkah "perkauman" dan "kebudak-budakan".

TU DIAAA!!!

DAP dah terasa kesannya kempen boikot barangan DAP sampai terpaksa merayu kepada KPDN untuk mengambil tindakan tegas kepada pihak-pihak yang menjalankan kempen ni yang mereka tuduh sebagai  RASIS, TIDAK SIHAT DAN KEBUDAK-BUDAKAN.

Lepas tu untuk menakutkan rakyat, diorang temberang kononnya boikot ni akan menjejaskan ekonomi negara.

Betul ke?

Kalau kempen boikot produk DAP ni RASIS, TIDAK SIHAT DAN KEBUDAK-BUDAKAN, macam mana pulak dengan kempen ni?



Ni kempen BOIKOT GARDENIA yang dah lama dijalankan oleh geng-geng Pakatan & DAP. Kempen minta supaya jangan dibeli produk Melayu dan beli produk Cina sebagai ganti. 

Kempen ni tak RASIS ke? Kempen ni tak KEBUDAK-BUDAKAN ke? Kempen ni SIHAT ke?

Mengapa tiada langsung suara mengutuk kempen ni dalam portal-portal pro pembangkang? Tapi bila produk DAP kena cuti sikit, terus melenting?

Aku nak sentuh juga ulasan dangkal orang yang kononnya pakar ekonomi:

"Bagi perniagaan yang mengalami pemulauan itu, ianya boleh menjejaskan pendapatan negara, dan menjejaskan pertumbuhan serta membuat banyak orang kehilangan peluang pekerjaan, "katanya.

OK. Mari sini aku tolong jawab amaran pakar ekonomi DAP ni.

Bila aku tak pergi minum kopi kat Old Town White Coffee kepunyaan pemimpin DAP Nga Kor Ming, tak bermakna aku tak pergi minum langsung. Aku masih minum kopi tapi kat kedai Melayu. Jadi, duit aku masih masuk dalam ekonomi negara. Jadi tang mana boleh menjejaskan pendapatan negara dan menjejaskan pertumbuhan tu?

Lepas tu mari kita cakap pasal orang hilang kerja. Bila bisnes Melayu bertambah maju sebab pelanggan dah ramai beralih kepada mereka, maka mereka akan tambah pekerja. Jadi, pekerja dari perniagaan DAP yang dah kurang bermaya boleh pindah kerja ke bisnes-bisnes Melayu. Jadi jumlah pekerjaan tetap tak terjejas malah mungkin akan meningkat.

Macam ni je pakar ekonomi DAP? Kalau setakat logik macam tu, tak payah la belajar tinggi-tinggi, orang tak masuk universiti pun senang-senang boleh patahkan!!

Apa kecoh-kecoh ni DAP?

13 comments:

  1. selama ni mereka boikot secara senyap tapi melayu masih tak sedar, selama berpuluh tahun kita melayu membeli barang di kedai cina, cina semakin kaya raya, bila mereka dah senang dan hidup dalam keadaan selesa, mereka nak pula jatuhkan kerajaan Barisan Nasional, mereka nak rampas hak orang melayu di malaysia dan mereka nak jadi pemerintah seperti di singapura, inilah sikap orang cina yang tak reti bersyukur dan berterima kasih kepada kita melayu yang selama ini sudah terlalu banyak bertoleransi dengan mereka, pada pru13 mereka telah menyebarkan mesej2 perkauman yang mana untuk orang cina menolak BN di pru13 lepas kepada semua orang cina.apakah kita melayu masih belum sedar? masihkah kita lena dibuai mimpi?

    ReplyDelete
  2. Assalam Bro

    Cina DAP rasis ni ingat bila kita tak membeli di kedai mereka kita langsung tak membeli dan membantu ekonomi Malaysia... Masalahnya mereka tak faham pun yang kita terus membeli setiap hari tapi BCL.. Pelabur masuk pun bukan nya nak melabur kat kedai runcit cina... Tolonglah... lu pegang ekonomi pun kalau Orang Melayu tak beli lu punya produk lu tanggunglah sendiri...

    ReplyDelete
  3. ah, lantaklah. boikot tetap boikot. nak jatuh ke, nak ranap ke ekonomi aku pedulik hape. tahun 2007 dulu merudum jugak, tak kebulurpun aku. Allah masih bagi aku rezeki untuk dimakan. cina memang wajib dihukum kerana berperangai gampang!!!

    ReplyDelete
  4. Kenapa kita perlu boikot barang cina?

    Alasannya mudah aje. Mereka perlukan wang ringgit daripada orang Melayu, tetapi mereka bersikap rasis terhadap orang Melayu. Di luar mereka nampak baik dan peramah terhadap orang Melayu, tetapi di dalam mereka sangat busuk hati dan benci terhadap orang Melayu.

    Saya berikan contoh yang mudah, iaitu diri saja sendiri. Saya pernah bekerja di Hong Kong & Shanghai Bank (HSBC), Alliance Bank & CIMB Bank. Di HSBC bank, ketua kumpulan saya ialah Cina dan bos2 atas yang lain adalah Cina. Kumpulan kami ada dekat 10 orang di mana 4 Melayu dan 6 Cina. Di HSBC bank, hampir 70% pekerjanya adalah Cina maka bakinya adalah orang Melayu. Kerja saya ialah menjual pinjaman peribadi daripada HSBC Bank. Pelanggan saya ramai, terdiri daripada orang Melayu dan Cina. Tapi, kenapa saya tak sebut orang India? Kerana saya hampir tiada pelanggan bangsa India! Bukannya saya tidak ada mendapat pelanggan orang India. Saya ramai mendapat pelanggan orang India yang ingin membuat pinjaman peribadi daripada HSBC Bank, tetapi kesemua pinjaman peribadi mereka tidak lulus!

    Sudah bukan menjadi satu rahsia lagi di bank, dimana pelanggan orang India selalu didiskriminasikan daripada membuat pinjaman. Sama ada pinjaman rumah, pinjaman peribadi atau pinjaman kereta. Pihak bank akan memberikan pelbagai alasan untuk tidak meluluskan pinjaman daripada orang India, seperti orang India bila sudah dapat wang akan larikan wang tersebut, selalu tidak akan membayar pinjaman dengan disiplin dan selalu akan menipu dokumentasi untuk mendapatkan pinjaman.

    Contohnya kes palsu pinjaman perumahan yang dibuat oleh pelanggan2 orang India, dimana mereka telah menipu sebuah bank di Bukit Tinggi Klang. Mereka telah menghantar 28 dokumentasi pinjaman perumahan yang palsu untuk mendapatkan wang daripada refinancing rumah2 tersebut. Wang ratus2 ribu malah berjuta ringgit sudah dapat, selepas itu mereka tidak langsung membayar bayaran ansuran setiap bulan. Bila pihak bank membuat siasatan, di dapati, rumah2 tersebut kepunyaan orang lain, bukan kepunyaan orang yang mendapat wang tersebut. Mereka telah memalsukan hak milik orang lain kepada hak milik mereka, jadi wang hasil refinancing dapat kepada mereka.

    Berbalik kerja saya di HSBC, mereka orang Cina memerlukan orang Melayu membuat pinjaman peribadi dengan mereka melalui HSBC Bank. Mereka tahu, orang Melayu, berbanding orang India, kebanyakkannya akan membuat bayaran balik hutang mereka, berdisiplin membuat bayaran ansuran setiap bulan dan jarang menipu untuk mendapatkan pinjaman peribadi. Jadi, orang Melayu sebenarnya adalah pelanggan yang bagus atas sifat2 kebanyakan mereka seperti di atas dan ini akan mengguntungkan bank! Kerana itu, pihak2 bank berebut mendapatkan pelanggan daripada bangsa Melayu, kerana potensi untung besar mah!!!

    Tetapi, orang2 Melayu yang berkerja di bank seperti HSBC selalu menderita dan rasa selalu ditindas. Mereka orang cina mau wang ringgit orang Melayu, tetapi orang melayu yang berkerja dengan mereka, membuat duit dan menguntungkan mereka selalu ditindas. Bagaimana bentuk penindasan yang dilakukan oleh mereka?

    ReplyDelete
  5. Pertama sekali, walaupun orang Melayu membuat kerja yang sama dan jawatan yang sama, gaji orang Melayu mestilah lebih rendah daripada gaji orang Cina. Contohnya, gaji saya ketika itu di HSBC adalah RM2,000, tetapi gaji seorang Cina yang sama jawatan dan kerja sama saya ialah RM3,000. Saya dapat tau ini apabila seorang orang cina ini terlihat slip gaji saya dan pelik, kenapa gaji saya sangat rendah berbanding dengan gaji dia. Jadi, saya tanyalah, berapa gaji dia. Jadi, dia pun beritau le.

    Kedua, taraf kelayakan untuk kerja bank. Pihak bank seperti HSBC hanya akan mengambil orang melayu yang mempunyai diploma atau ijazah sahaja. Orang Melayu yang hanya ada SRP, SPM atau STPM saja, tidak layak berkerja di bank. Jadi mereka terpaksa kerja di kilang2, 7-11 atau KFC. Tetapi ini berbeza dengan orang cina dimana jika cina tersebut hanya ada SRP pun, layak diambil untuk berkerja di bank! Mereka akan kata, apa kata kita cuba ambil orang cina ini yang hanya ada SRP, tengok dia boleh jual pinjaman peribadi HSBC ni lebih baik atau tidak berbanding orang Melayu yang ada ijazah itu. Tetapi, orang Melayu yang hanya ada SRP, pandang sebelah mata pun dia tak mau. Sebab itulah, susah mau jumpa orang cina kerja di kilang2, 7-11 atau KFC, kerana mereka semua boleh bekerja di bank. Salah seorang orang cina dalam kumpulan saya hanyalah ada SRP sahaja, tetapi boleh kerja di HSBC bank. Bos cina saya selalu kata "Hah, tengok tu Calvin, hanya ada SRP pun boleh buat, ni kamu ada ijazah pun takkan tak boleh buat?". Dia perli saya le sebagai orang Melayu tu....

    Ketiga, ketua kumpulan atau bos2 orang cina akan membantu orang2 cina bawahannya untuk confirm kerja. Tetapi mereka tidak akan sekali2 membantu orang2 melayu bawahannya untuk confirm kerja. Orang2 melayu hanya disuruh buat kerja, tetapi mereka tidak akan dibantu atau ditunjukkan cara bagaimana hendak confirm kerja tersebut. Contohnya, "Saya nak kamu dapatkan RM1 juta pinjaman peribadi bulan ini untuk kamu confirm kerja". Tetapi mereka tidak akan beritahu bagaimana caranya, apa strateginya atau teknik untuk mendapatkan RM1 juta pinjaman peribadi dalam masa 1 bulan tersebut. Pandai2 kau le nak jual atau nak confirm kerja macam mana.

    Sebaliknya, jika ada dikalangan bangsa mereka yang belum confirm kerja lagi, mereka akan membantu dengan memberikan kes2 pinjaman peribadi mereka kepada orang cina yang hendak confirm kerja tersebut. Contohnya, Esther belum confirm kerja lagi, jadi 5 orang cina dalam kumpulan saya akan menyerahkan kes2 pinjaman peribadi mereka bulat2 kepada Esther. Biar mereka tiada sales pada bulan tersebut pun tidak apa. Sehinggakan Esther dapat confirmation kerja di HSBC. Biasanya, bos atau ketua kumpulan akan memberitau setiap anggota kumpulan mereka, bulan ini kita akan pastikan Ester dapat confirm kerja.

    ReplyDelete
  6. Tetapi, orang2 Melayu yang berkerja di bank sebaliknya ramai tidak tau taktik kotor ini. Jika pun orang Melayu tahu taktik kotor ini, orang Melayu tak dibenarkan bantu-membantu sesama orang Melayu, dengan menyerahkan kes2 mereka kepada orang melayu yang hendak confirm kerja tersebut. Jika bos atau ketua cina ini tau orang melayu mau guna taktik ini, mereka kata tak boleh nak confirm, pasal kes2 ni bukan u cari sendiri. Tapi kes orang bagi. Atau mereka akan mempersoalkan orang yang memberikan kes tersebut. "Kenapa u kasi kes u kat Sazzy? Biarlah Sazzy cari sendiri. Dia nak confirm kerja, biar dia cari kes sendiri". Dia bukan mau tolong Sazzy, tapi dia sebenarnya mau bunuh karier Sazzy. Hanya kalau orang Melayu tu betul2 bagus dia akan simpan. Orang melayu yang biasa2, dia mau kasi buang.

    Jadi susahlah orang2 Melayu yang kerja sale di bank untuk confirm kerja. Sebaliknya, orang cina mudah sangat hendak confirm kerja di bank. Itu pasal, kalau kerja sale di bank, kenapa ramai sangat orang cina ni? Pandai2 yek, mereka buat sale dan senang confirm kerja di bank. Sebenarnya, mereka menipu & menggunakan taktik kotor dengan bantu-membantu sesama mereka, tetapi orang melayu dilarang sama sekali meniru teknik yang sama.

    Hanya orang2 Melayu yang betul2 bagus dalam sale di bank akan dapat confirm kerja dan bertahan lama bekerja di bank. Ini kerana, semua sale orang melayu itu adalah daripada hasil titik peluh keringat mereka sendiri tanpa bantuan orang lain. Tetapi orang cina akan kata kepada orang melayu tu pemalas, pasal Esther boleh dapat RM1 juta untuk confirm kerja, kamu orang melayu hanya dapat RM500,000 sahaja. Padahal, RM500k hasil titik peluh seorang diri sahaja sedangkan RM1 juta Esther adalah hasil gabungan 6 orang.

    ReplyDelete
  7. SAHIH BOIKT NI WALAU PUN BARU DUA TIGA BULAN BERMULA TAPI PUAK CInaBAI DAH MULA KEPANASAN BONTOT.KEPADA MELAYU MELAYU YANG MASIH TAK YAKIN DENGAN SENJATA BOIKOT YANG BEGITU AMPUH NI ,HANGPA INGAT KALAU TAK TERJEJAS TERUK BISNES CInaBAI NI ADAKAH DEPA AKAN BUAT PROTES NI??.NO!! MEREKA TAK AKAN BUAT PROTES NI .MALAH MNEREKA BUAT DONT KNOW AJA TAU!!!

    ReplyDelete
  8. Bukan setakat kerja bank. Kerja hotel pun sama. Purchasing cina, management cina, gaji besar2. Tapi bodoh boleh tahan. Melayu takat manager paling kuat. Tu pun berapa banyak bontot cina tak cebok nak kena jilat. HR melayu, tapi kayu. melayu india takat jadi kuli bersih bilik, angkat beg, jadi waiter. Mamat iran baru kerja tak sampai setahun, jadi manager. Sebab, jilat bontot bos assistant front office manager cina. Melayu kerja lama2. Tgk dari jauh je la pangkat manager tuh. JOM KASI BOIKOT SAMPAI LINGKUP MANGKUK MAGGI TU SEMUA ( sebab dorang suka makan guna mangkuk)

    ReplyDelete
  9. Korang try check or tanya-tanyakan apa yg tgh berlaku dalam avon skang ni. Sepupu aku yg sorg manager avon citer, ramai melayu2 pgkt tggi and gaji besar2 dlm avon tgh kene bunuh(buang keje) lepas ada seorg ceo cina take over dr seorg ceo melayu. Otai2 melayu avon byk yg kene buang and diganti dgn cina2 muda yg lgsung xde pengalaman dan kelayakan. Semua manager2 melayu kene tekan sampai ramai yg letak jawatan. X caya gi la selidik.

    ReplyDelete
  10. Dah tahu perangai Cina macam tu pun ramai puak puak melayu haramjadah melayu yang mengangkat Cina ni sebagai kawan, sehingga sanggup berpakat untuk menjatuhkan pemimpin melayu dinegara ini, itulah melayu yang mudah lupa, mudah dperkotak katikkan, macam bola, kita kena berpakat biar lah susah hidup namun untuk menjadi hamba cina tidak sama sekali sekarang ini, dulu mungkin kita tidak sedar perkara ini sedang berlaku, kemuncaknya adalah selepas pru12 dan pru13, baru sikap2 haram jadah puak cina ni terdedah. Ingatlah kurangkan membeli barang2 keperluan dari kedai cina, belilah dari kedai melayu ataupun india walaupun mahal seposen dua.

    ReplyDelete
  11. Itu adalah hukuman bagi negara mu...(MALAYSIA)..karena keanggkuhanmu lah yang membuat negaramu seperti ini..hancur

    ReplyDelete
  12. itu juga kerana kelemahan bangsamu(pribumi in....sia), di negaramu hampir 90 percent gedung2 dan pabrik2 dimiliki oleh tauke2 cina yang dinaturalisasikan oleh pemerintahmu sejak dulu. jadi tidak timbul soal mengapa masyarakat pribumimu semakin jauh berada di bawah paras kemiskinan yang kritis sedangkan bangsa2 bukan peribumi lain menikmati hasil keringat dan uangmu dengan senang lenang tanpa susah payah atau berasa bertanggungjawab untuk turut sama membangun masyarakat pribumimu, agar dibantu secara ikhlas dari segi keseimbangan ekonomi.. ayolah bangsa nusantaraku, jangan perjudikan nasib bangsa pribumimu ditangan pihak lain. sedangkan identiti pribumumu dilupakan, dan bangsa pribumimu terus lemah ditindas, jika ada bangsa pribumi nusantara yang mahu bangkit dari dari segi ekonomi yang ditindas oleh golongan kapitalis seharusnya kau mendukunginya.. maaf la ye kawan, cuba cakap b.indonesia sikit2..semoga anda faham, kami tidak angkuh, tapi kami sahabatmu yang ingin melihat bangsa pribumimu maju dengan daya usaha sendiri..

    ReplyDelete
  13. Ekonomi aku dah lama ranaplah.. Ko ingat ko sorang je boleh tulis blog mcm ni. Aku pun boleh buat.. Blogger free mcm fb juga. Tak perlu bayar. Puak2 pakatan hancing ni memang segaja cari alasn untuk takut2kan rakyat.. Ni aku nak ingatkan dkt korang. Ekonomi dipegang oleh org2 cina. Kalau jatuhpun ekonomi yang rasa kesannya adalah org2 cina. Org yang bekerja makan gaji mcm aku. cukup bulan dpt gaji. Ada aku kisah pun.

    ReplyDelete