Monday, June 10, 2013

LIM KIT SIANG MAHU PENDAFTARAN PENGUNDI SEHARI SEBELUM PRU?



Apa kecoh-kecoh ni Lim Kit Siang?

Sebelum ni Lim Kit Siang dan geng-geng Pakatan sering mengutuk SPR kononnya proses pendaftaran pengundi terlalu mudah dan boleh disalahgunakan untuk mewujudkan pengundi hantu.

Sekarang Lim Kit Siang kata proses pendaftaran pengundi terlalu rumit pula dan menyusahkan pengundi.

Apa ke jadahnya flip flop macam ni Lim Kit Siang?

Boleh baca laporan dari portal luar Negara ABNxcess:

DAP Menyeru SPR Untuk Melakukan Hanya Satu Fungsi - Menjalankan Pilihan Raya Yang Bersih Dan Adil

Pemimpin veteran DAP Lim Kit Siang dalam satu kenyataan hari ini berkata: "Di negara-negara lain, pendaftaran pengundi adalah satu proses yang sangat mudah - tetapi di Malaysia, ia adalah satu perkara yang sangat rumit. Mengapa ini boleh terjadi?

"Di New Zealand, pengundi boleh mendaftar pada malam sebelum hari mengundi bagi membolehkan mereka mengundi pada hari berikutnya, tetapi di Malaysia, Suruhanjaya Pilihan Raya mengambil masa tiga hingga enam bulan sebelum pengundi baru boleh mendaftar dalam daftar pemilih."

Hek eleh… Pemimpin jenis apa yang boleh lontar soalan bodoh macam ni?

Mari sini aku tolong jawabkan soalan teramat bernas kau ni, Lim Kit Siang.

Mengapa lepas pendaftaran ada tempoh 3 hingga 6 bulan sebelum pengundi tersebut boleh mengundi?

Kerana semua nama-nama yang baru didaftarkan akan dipamerkan terlebih dahulu. Sekiranya ada sebarang pihak yang ingin membantah, mereka boleh membuat bantahan semasa nama-nama pengundi baru dipamerkan. Sekiranya tiada bantahan, barulah nama-nama itu dimasukkan dalam daftar pengundi.

Sekarang ni pun, dengan proses check & balance sebegitu, pihak pembangkang masih lagi riuh berkokok kononnya ramai pengundi hantu dalam daftar pengundi.

Bayangkanlah pula, kalau dibenarkan mendaftar sebagai pengundi pada malam sebelum hari mengundi, sudah pastinya pembangkang akan terus berkokok bahawa semua pengundi-pengundi baru ini adalah pengundi hantu!!

Benda mudah macam ni pun Lim Kit Siang tak boleh fikir ke?

Macam ni je ke mentaliti pemimpin pembangkang?

Benda mudah macam ni pun tak boleh fikir, ada hati nak tadbir negara?

Apa kecoh-kecoh ni Lim Kit Siang?

1 comment:

  1. toksah dlayan apa2 pun puaka2 ni nak.dpilih jd yb patot buat keje,tp dh berpuluh2 tahun asyik keje buat keje menipu.!

    ReplyDelete