Saturday, April 27, 2013

NURUL IZZAH JANJI BINA PENJARA RAKYAT JIKA MENANG DI LEMBAH PANTAI

Penduduk asal Lembah Pantai dari kg setinggan Bukit B Kerinchi menunjukkan kawasan penempatan asal mereka yang kini sedang dibangunkan di Bangsar South.

Apa kecoh-kecoh ni Nurul Izzah, anak kesayangan Anwar Ibrahim?

Hebat sungguh Nurul Izzah, belum menang lagi di Lembah Pantai dah janji nak bina Penjara Rakyat! Calon lain janji nak bina Perumahan Rakyat, tapi Nurul Izzah ni lain macam sikit, Penjara Rakyat yang jadi keutamaan. Mengapa ya?

Boleh baca sendiri luahan hati penduduk asal Lembah Pantai menerusi artikel Sinar Harian ini:

Kecewa. Perkataan itu mungkin tidak cukup menggambarkan perasaan pengundi-pengundi yang tiba-tiba sahaja disenaraikan sebagai pengundi hantu walaupun mereka masih menetap di kawasan Lembah Pantai.

Menghairankan apabila proses undian yang berlangsung sebelum ini berjalan lancar tanpa sebarang isu, kini menjadi hal utama dibangkitkan menjelang PRU13.

Tentu sahaja 'hantu-hantu' ini tidak puas hati, bimbang status mereka sebagai pengundi terjejas oleh 'tangan-tangan' tidak bertanggungjawab ini.

"Apabila kami pengundi melahirkan rasa tidak senang, dia (Nurul Izzah) berkata yang tindakannya itu bukan mahu menganiaya pengundi, tetapi ditujukan kepada Suruhanjaya Pilihanraya Malaysia (SPR) yang tidak mengemaskini data pengundi.

"Namun tidakkah beliau terfikir, walau bagaimana sekalipun, ianya akan berbalik kepada kami pengundi, kami yang akan menjadi mangsa apabila hilang hak untuk mengundi?,"kata wakil para penduduk asal Lembah Pantai yang juga Sekretariat Gerakan Mencari Pengundi Asal Lembah Pantai (GEMPUR) , Mohd Yahya Yusop,  62, kepada Sinar Harian.

Tambah Mohd Yahya, lebih dikesalkan adalah kenyataan terbaru daripada pihak peguam Nurul Izzah yang menyatakan mereka sebagai pengundi yang tidak menukar alamat perlu dihukum seberat-beratnya iaitu dipenjara tidak melebihi tiga tahun dan didenda tidak melebihi RM20,000 atas kesalahan tidak menukar alamat selepas berpindah.

"Jika begini, berapa ramai rakyat Malaysia yang boleh dihukum sedemikian rupa? Ramai lagi penduduk yang bermastautin di tempat lain dan tidak menukar alamat mereka. Adakah mereka semua juga 'hantu'?

"Sekiraya begitu, mana muat untuk tempatkan kami semua dalam penjara. Jika Pakatan Rakyat menang nanti, tidak perlu buat perumahan untuk rakyat, buat sahaja Projek Penjara Rakyat," luahnya dengan penuh emosi.

Mohd Yahya berkata, Nurul Izzah sepatutnya lebih memahami kedudukan latar belakang kawasan Lembah Pantai apatah lagi setelah diberi mandat sebagai Ahli Parlimen selama sepenggal sebelum ini.

"Pengundi-pengundi kini gelisah, dan tidak tenteram bimbang mereka tidak dapat mengundi nanti setelah Nurul Izzah berhasrat meneruskan rayuan kepada mahkamah," katanya.


Isy.. Isy.. Isyy… Kejam sungguh kau ni Nurul Izzah. Mula-mula kau nak batalkan hak penduduk asal Lembah Pantai untuk mengundi, sekarang kau nak sumbat mereka dalam penjara pulak?

Aku cukup setuju dengan pandangan Haji Yahya. Kat Malaysia ni ada BERJUTA-JUTA orang yang berpindah dan tak menukar alamat. Di KL sendiri, ramai dari warganya berasal dari negeri-negeri lain. Aku rasa dari KELANTAN SAHAJA dah berpuluh ribu, malah mungkin mencecah RATUSAN RIBU yang berhijrah ke KL untuk bekerja. Mereka bukan setakat bekerja di sini, mereka juga dah lama menetap di sini malah ramai yang dah beranak-pinak dan berkeluarga di sini. Tapi bila tiba musim pilihanraya mereka semua balik ke kampung masing-masing untuk mengundi. Kalau mengikut definisi Nurul, mereka ini juga dilabel sebagai PENGUNDI HANTU!

Kalaulah semua mereka ini perlu dihukum dan dipenjarakan, memang tak cukup penjara di Malaysia ni. Kita terpaksa buat program baru, bukan Program Pembinaan Rumah Rakyat tapi Program Pembinaan Penjara Rakyat untuk memuatkan semua warga Malaysia yang berpindah dan tak menukar alamat. Kalau Pakatan menang, mungkin inilah projek pertama mereka.

Apa kecoh-kecoh ni NO ROLE?

4 comments:

  1. giler lah...my kad saya pon x tukar alamat wpon dah 10tahun berkahwin dan berpindah di PJ..Mampukah dia meneliti dan mencari setiap bekas penduduk aka pengundi hantu tu utk diambil tindakan?

    ReplyDelete
  2. sah nurul izzah bodoh. sanggup dia tolak pengundi sendiri. apasal izzah, dh jemu makan gaji wakil rakyat? aku doakan ko akan kalah teruk nurul izzah anak anwar!!!!

    ReplyDelete
  3. Let say the phantom voters are supporting her,the 'people jail' might be change to 'people garden' LOL

    ReplyDelete
  4. Malaysia Prophecy from Jerusalem


    https://www.youtube.com/watch?v=ZfjHqYplCu4

    ReplyDelete