Monday, December 3, 2012

PDRM SANGKAL FITNAH NURUL IZZAH!



Apa kecoh-kecoh ni Nurul Izzah?

Baru-baru ni Nurul telah mengecam PDRM kononnya tak efisien dan gagal menangani jenayah walaupun mempunyai jumlah anggota yang ramai, melebihi nisbah yang ditetapkan oleh Interpol.

Berikut laporan kenyataan Nurul:

Pembangkang mahu beku ambil polis

BATU GAJAH 1 Dis. - Pakatan pembangkang merancang untuk membekukan pengambilan anggota polis baru sekiranya memenangi Pilihan Raya Umum Ke-13 kerana mendakwa nisbah anggota kepada penduduk di negara ini telah melebihi daripada statistik piawaian di peringkat antarabangsa.

Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat, Nurul Izzah Anwar berkata, nisbah seorang anggota polis kepada penduduk di Malaysia telah mencecah 270, melebihi nisbah yang diperakukan polis antarabangsa (Interpol) iaitu seorang anggota polis bagi setiap 250 penduduk.

"Kita lebih baik nisbahnya daripada Singapura, Hong Kong dan Thailand. Anggota polis itu cukup, tapi semuanya tidak payahlah hendak menjadi Pasukan Simpanan Persekutuan (FRU) kot. Bukan tidak payah buat FRU kerana di bawah pakatan pembangkang, kita akan kurangkan kadar protes dan demonstrasi.

"Kita pastikan (mereka) jadi investigating officer (pegawai penyiasat), menyiasat kes jenayah apa yang berlaku di taman-taman dan kawasan perumahan," katanya.

Tetapi hari ini, dakwaan Nurul kononnya nisbah polis kepada penduduk di Malaysia telah melebihi nisbah yang diperakukan Interpol telah disangkal oleh PDRM.

PDRM sangkal Nurul

KUALA LUMPUR 3 Dis. - Polis menyangkal dakwaan Naib Presiden Parti Keadilan Rakyat (PKR), Nurul Izzah Anwar baru-baru ini, yang menyatakan jumlah anggota polis di negara ini sudah mencukupi dan melebihi piawaian ditetapkan.

Statistik terbaru Polis Diraja Malaysia (PDRM) menunjukkan jumlah bagi setiap anggota polis dan penduduk adalah 1:500, masih jauh rendah daripada jumlah nisbah yang diperakukan oleh polis antarabangsa (Interpol) iaitu seorang anggota polis bagi setiap 250 penduduk (1:250).

Pengarah Pengurusan Ibu Pejabat Polis Bukit Aman, Datuk Mortadza Nazarene berkata, nisbah terbaru PDRM itu menjelaskan statistik 1:270 yang dikeluarkan Nurul Izzah baru-baru ini adalah tidak tepat dan mengelirukan, sekali gus membuktikan cadangan pakatan pembangkang untuk membekukan pengambilan anggota polis sebagai tidak relevan. 

Menurut PDRM, nisbah sebenar di Malaysia ialah 1 polis untuk 500 penduduk, bukannya 1 polis untuk 270 penduduk seperti yang didakwa Nurul Izzah. Ini bermakna, nisbah tersebut masih belum mencukupi dan sekiranya pengambilan polis dibekukan seperti yang akan dilaksanakan Pakatan, maka kadar jenayah akan terus meningkat.

Mengapa aku kata begitu?

Sebab sekarang ni pun bilangan polis tak cukup, penduduk Malaysia pula semakin lama semakin bertambah. Jadi kalau sekarang ni nisbah pun tak mencukupi, bayangkan bagaimana keadaannya bila Pakatan membekukan pengambilan polis! Sudah tentu nisbah polis kepada penduduk akan meningkat! Dari 1 polis untuk 500 penduduk mungkin jadi 1 polis untuk 1000 penduduk!

Dalam keadaan macam ini, mampukah polis meningkatkan pembanterasan jenayah?

Jawapan mudahnya, TIDAK!! Maka, kadar jenayah akan terus meningkat.

Kawan-kawan boleh nilai sendiri macam mana Pakatan buat polisi tentang perkara penting macam ni. Dahlah statistik yang dipakai statistik palsu, polisi yang dirancang pun langsung tak mengambilkira kepentingan rakyat!

Pakai cakap ikut sedap mulut je, si Nurul Izzah ni.

Lain kali, fikir panjang-panjang dulu sebelum buat kenyataan bodoh macam ni.

Kan dah free-free je kena maki!

Apa kecoh-kecoh ni NO ROLE?

No comments:

Post a Comment