Monday, March 5, 2012

SKIM PINJAMAN PERUMAHAN UNTUK PENDUDUK PPR & PA TAK SELAMAT? APA KATA PAKAR EKONOMI?


Apa kecoh-kecoh ni Nurul & Tony?

Sebelum ni, Nurul Izzah & Tony Pua beria-ia mengecam Skim Pinjaman Perumahan untuk Penduduk PPR & PA, kononnya ia membahayakan simpanan rakyat dalam KWSP. Betul ke?

Jawapan mudahnya ialah TIDAK!!!

Sebelum ni DBKL dah jawab, kali ni aku petik jawapan pakar ekonomi pula. Nak baca laporan lebih lengkap, boleh baca the Star.

Is this project really put­ting the contributors’ money at risk?
According to RAM Holdings Bhd group chief economist Dr Yeah Kim Leng, the answer is NO.
“There’s not much of a risk factor. It’s watertight as it is guaranteed by the Government. It’s as good as the EPF buying MGS (Malaysian Government Securities), and the Government in turn using the money to fund the project. In this case, they are bypassing that step.”
The next question would be – is the 5.5% profit promised by the Government to the EPF fair?
“At the present time, because of the lower interest rate environment, the 5.5% would seem to be very attractive.”
Hong Leong Asset Management Bhd executive director and chief executive officer Geoffrey Ng agrees.
“Instead of buying the MGS with a yield of between 3% and 3.5%, the EPF is loaning money to the Government for a profit of 5.5%. It’s a fair investment.”
Kita alih bahasa sikit…
Adakah projek ini benar-benar membahayakan wang penyumbang?
Menurut pakar ekonomi kumpulan RAM Holdings Bhd, Dr Yeah-Kim Leng  jawapannya TIDAK.
"Tidak banyak risiko bagi skim ini. Ianya selamat kerana ia dijamin oleh Kerajaan. Tahap keselamatannya adaIah sama seperti KWSP membeli Bon Kerajaan Malaysia dan Kerajaan kemudiannya menggunakan dana tersebut untuk membiayai skim ini. Dalam kes ini, langkah tambahan tersebut tidak diambil.”
Apa maksudnya tu?
Sebelum ni Nurul dan Tony cuba menakutkan orang ramai, kononnya Skim ini membahayakan simpanan mereka dalam KWSP. Nah, tu dia jawapannya. Skim ini selamat dan dijamin oleh Kerajaan!!
Sebelum ni juga Nurul & Tony Pua asyik persoal kenapa dana Kerajaan tidak digunakan untuk Skim ni. Haaa, tu dia jawapannya.. Sumber dana Skim ini walaupun dari KWSP adalah sama seperti ianya datang dari Kerajaan. Ada faham tak Nurul dan Tony?  Itulah, kalau tak faham ekonomi, jangan berlagak macam pandai. Kan dah nampak bangang sekarang?
Kita teruskan dengan ulasan pakar ekonomi ni…
Soalan seterusnya - adakah kadar keuntungan 5.5% yang dijanjikan oleh Kerajaan menguntungkan KWSP?
"Pada masa sekarang, kerana persekitaran kadar faedah yang lebih rendah, kadar keuntungan 5.5% adalah sangat menarik."
Pengarah Eksekutif dan Ketua Pegawai Eksekutif  Hong Leong Asset Management Bhd  Geoffrey Ng bersetuju dengan pendapat pakar ekonomi kumpulan RAM Holdings Bhd, Dr Yeah-Kim Leng.
"Daripada membeli Bon Kerajaan Malaysia dengan pulangan antara 3% dan 3.5%, KWSP meminjamkan wang kepada Kerajaan dengan keuntungan sebanyak 5.5%.  Ianya adalah pelaburan yang menguntungkan."
Tu diaaa….  Bukan sahaja pelaburan KWSP dalam Skim ini dijamin selamat, ianya juga lebih menguntungkan dari pelaburan KWSP dalam Bon Kerajaan Malaysia!! Bukankah ini berita baik untuk rakyat Malaysia yang mencarum dalam KWSP? Bila pulangan tinggi, simpanan hari tua kita pun akan bertambah!
Mengapa Nurul dan Tony Pua tak nak tengok simpanan kita dalam KWSP bertambah?
Jawapannya jelas, kawan-kawan…
Nurul dan Tony Pua takut, kalau Skim ni berjaya, semua pihak akan untung dan gembira. Penduduk PPR untung dan gembira sebab dapat beli rumah. Rakyat Malaysia lain seperti kita pun akan untung dan gembira sebab duit kita dalam KWSP semakin meningkat. Bila semua orang gembira dengan Kerajaan Barisan Nasional, siapa yang akan sokong Pakatan Haprak?
Itulah taktik kotor pembangkang. Mereka bukannya nak membantu rakyat sebenarnya. Kalau mereka betul-betul mengutamakan kepentingan rakyat, sudah tentu mereka akan menyokong penuh Skim ni.
Macam ni ke pemimpin yang rakyat nak? Mengutamakan kepentingan diri sendiri dan mengabaikan kepentingan rakyat?
Apa kecoh-kecoh ni Nurul & Tony?

1 comment: