Sunday, February 19, 2012

NURUL IZZAH: ANAK PENASIHAT EKONOMI YANG GAGAL SUBJEK MATEMATIK



Apa kecoh-kecoh ni Nurul?

Aku tengok si Nurul Izzah ni tak habis-habis mengutuk Skim Perumahan Projek Perumahan Rakyat (PPR) & Perumahan Awam (PA) ni. Macam-macamlah alasan yang dia beri. Alasan utama yang dia pakai ialah penduduk PPR dan PA tak boleh dipercayai untuk membayar balik pinjaman. Nanti duit KWSP habis kena songlap dengan penduduk PPR dan PA ni. Isu ni nanti aku ulas lanjut.

Sekarang ni aku nak ulas satu lagi isu yang dia bangkitkan. Kononnya pelaburan KWSP dalam Skim Perumahan PPR & PA rugikan pencarum. Betul ke Nurul?

Jom kita tengok kadar pinjaman KWSP kepada Yayasan Wilayah Persekutuan yang menguruskan Skim ini. Berapa kadar yang dikenakan? 5.5% kawan-kawan. Bukan 1%, bukan 2%, bukan 3% tapi 5.5%!

Kalau kawan-kawan nak tahu, KWSP ni memang banyak simpanan tunai. Maklumlah, tiap-tiap bulan juta-juta duit caruman masuk. Kalau duit ni tak dilaburkan, KWSP simpan dalam Simpanan Tetap/Fixed Deposit je. Kalau simpan dalam Fixed Deposit, paling maksimum boleh dapat ialah 3% dividen. Bandingkan 5.5% dengan 3%, mana lebih baik? Mana yang lebih untungkan kita sebagai pencarum KWSP?

Sudah tentulah pelaburan dalam Skim ni lebih menguntungkan KWSP sebab dapat 5.5% berbanding 3% untuk Fixed Deposit! Bila KWSP untung lebih, kita pun untung lebih sebagai pencarum. Maka bertambahlah simpanan untuk hari tua kita. Jadi, tahniah kepada KWSP kerana buat pelaburan secara bijak.

Aku rasa budak Darjah Satu pun, kalau cikgu tanya soalan ni dalam kelas Matematik boleh jawab dengan mudah. 5.5% mestilah lebih besar dari 3%! Tapi ada dua orang yang tak boleh jawab soalan ni dengan tepat. Siapa orang tu?

Pertama, Nurul Izzah, anak Penasihat Ekonomi Negeri Selangor. Kedua, Tony Pua, pakar ekonomi DAP lulusan Universiti Oxford.  

Aku pun hairan betullah. Anak Penasihat Ekonomi tak reti kira-kira? Pakar ekonomi lulusan Oxford tak tahu nak banding angka?

Tuan-tuan dan puan-puan, nampak sangat kedua-dua malaun ni menentang Skim ni bukan kerana ianya merugikan rakyat tapi kerana mereka tak mahu sebarang Skim yang dianjurkan oleh Kerajaan untuk berjaya.

Kalau skim ni berjaya, penduduk PPR dan PA beruntung kerana dapat beli rumah dan pencarum KWSP macam kita pun untung kerana simpanan KWSP kita akan bertambah! Tapi bila rakyat gembira dan puas hati, takdalah modal untuk Pakatan Haprak berkempen masa pilihanraya nanti. Itulah sebenarnya tujuan mereka nak gagalkan Skim ni.

Bukan berjuang demi rakyat, tapi berjuang demi kuasa. Peduli apa kalau rakyat sengsara asalkan kuasa di tangan mereka? Macam ni ke pemimpin yang rakyat nak?

Apa kecoh-kecoh ni Nurul?

2 comments:

  1. INI KER KUALITI PEMPMPIN PR?? INI KER BAKAL PRESIDEN PKR??? ANAK BERANAK MEMANG BODOH TAK BOLEH DIAJAR...PANDAINYA TAK BOLEH DIIKUT.. PASTIKAN ANAK CUCU KITA TAK JADIK MANGSA KEBODOHAN PR

    ReplyDelete
  2. Nurul sudah tidak relevan.... dan Melayu sudah PANAS

    http://wubra.blogspot.com/2012/02/edisi-gempar-melayu-sudah-panas.html

    ReplyDelete