Thursday, December 12, 2013

KESIAN CINA, TERUK DITINDAS DI MALAYSIA


Apa kecoh-kecoh ni Nanyang Siang Pau?

Nanyang Siang Pau pada 10 Disember yang lepas telah menerbitkan artikel bertajuk “Masyarakat Cina Tertunggu-tunggu Penyelamat”.

Antara isi kandungannya, penulis merintih kononnya peniaga Cina kini mengalami tekanan apa bila kerajaan secara berterusan mengukuhkan dasar ekonomi Bumiputera. Kononnya penguasaan ekonomi oleh Bumiputera semakin meluas sehinggakan ramai peniaga Cina yang merudum perniagaannya.

“Peniaga Cina menghadapi tekanan yang semakin ketara. Keluhan mereka tidak habis-habis dan kisah sedih yang diluahkan mereka ini memang benar dan nyata. Di saat kita mengalami keadaan yang amat pahit ini, diharapkan masyarakat Cina dapat berteriak sekuat-kuatnya sehingga orang pekak dapat mendengarnya.”

Sekali baca, memang boleh menitis air mata mendengar tentang kisah menyayat hati para peniaga Cina ni. Kalau orang yang tak tahu pasal suasana di Malaysia baca, mesti dia ingat orang Cina di Malaysia ni kena tindas macam orang Afrika di bawah rejim apartheid. Semuanya miskin, duduk dekat rumah setinggan, makan tak cukup, kerja tak ada.

Tapi, bila kita buka mata dan lihat keadaan sekeliling, nampak jelas artikel Nanyang Siang Pau tu memang mengarut!!

Bidang perniagaan semuanya dikuasai orang Cina. Dari tahun 1970an kerajaan wujudkan Dasar Ekonomi Baru untuk bantu Bumiputera capai sasaran ekuiti 30% sahaja, sampai sekarang tak tercapai. Bayangkan, Bumiputera lebih 60% dari penduduk Malaysia, tapi nak kuasai ekonomi 30% pun tak dapat!! Tapi Cina yang cuma  30% dari penduduk, boleh kuasai 70% ekonomi Malaysia!!

Macam tu punya hebat pun boleh Nanyang Siang Pau boleh kata peniaga Cina tertindas? Kalau kuasai 70% pun tertindas, macam mana yang tak tertindas? Bila semua 100% ekonomi negara dibolot Cina baru adil ke?

Kita tengok pula senarai orang terkaya di Malaysia. Dari top ten, Bumiputera cuma ada seorang, itupun no 8 je - Syed Mokhtar AlBukhary. Itupun geng Cina yang diketuai DAP sedang kempen gila-gila nak jatuhkan Syed Mokhtar – kempen boikot Gardenia lah, macam-macam artikel kutuk Syed Mokhtar dalam media pembangkang lah. Hoi DAP, seorang Melayu kaya pun kau dengki khianat, Cina ramai-ramai kaya tak pernah pun Melayu buat kempen jatuhkan individu tertentu.

Kalau dulu, politik dikuasai Melayu, perniagaan dikuasai Cina. Sekarang ni dalam politik pun DAP dah pegang Pakatan Rakyat, perniagaan pun Cina masih pegang lagi. Mana nak letak Melayu? Logik ke kalau penduduk majoriti tak pegang kuasa politik dan tak pegang kuasa ekonomi langsung?

Mengapa Cina ramai sokong Pakatan? Sebab DAP dianggap mereka sebagai “penyelamat” sebagaimana yang disebut dalam artikel Nanyang Siang Pau tu. Kalau nak tahu betapa kuatnya pengaruh DAP dalam Pakatan, boleh tengok sendiri janji-janji Pakatan: janji nak mansuhkan dasar ekonomi Bumiputera, biar semua adil kononnya; janji nak iktiraf kelulusan sekolah Cina untuk masuk universiti dan kerja Kerajaan, tak payah masuk sekolah kebangsaan langsung.

Ini semua memang agenda cauvinis Cina dan jelas dizahirkan oleh Pakatan.

Pada Mei 1998, berlaku rusuhan besar-besaran di Indonesia mensasarkan perniagaan orang Cina. Beratus-ratus kedai dibakar dan beribu-ribu orang terbunuh. Puncanya, rakyat pribumi yang sekian lama menderita kemiskinan hilang sabar terhadap masyarakat Cina yang dianggap sebagai parasit yang mengaut semua kekayaan negara dan menindas masyarakat pribumi.

Tujuan dasar ekonomi Bumiputera adalah untuk mengelakkan perkara sebegini dari berlaku. Bila pembahagian kekayaan dibuat sama rata, maka tidak akan timbul rasa irihati atau terpinggir. Bukannya Bumiputera minta banyak pun, 30% sahaja. Minta sedikit macam tu pun dianggap oleh Cina sebagai menindas mereka?

Jangan sampai Mei 1998 tercetus di Malaysia.

Apa kecoh-kecoh ni Nanyang Siang Pau & DAP?

3 comments:

  1. sakit hati betul baca komen kat siang pau terjemahan utusan malaysia tu...

    ReplyDelete
  2. Assalam Bro

    Teruskan aje kempen BCL... biar mereka lingkup dan gantung diri...

    ReplyDelete
  3. 马华公会鹅唛區会主席叶金福律师与马华公会鹅唛區会叶君瀚青年圑長, 不但无耻的利用KUIL BUDDHA SAMNAK SAMBODHI(Thai) No: 19 Jalan 38 Taman Desa Jaya, Kepong, Kuala Lumpur, Malaysia.宗教之名捞取权和私利之外, 叧一大罪悪是, 他们仗着权势, 甜言蜜語, 誘骗良家少女, 骗财骗色, 三妻四妾, 破坏别人的家庭. 父子两人, 无悪不做, 实是大色狼, 大老千,缺德的败娄.

    今天我把实事公告大家, 是希望公众, 特别是良家少女, 要多多小心, 提防这一娄假面具的佛教徒, 以免一失足成千古恨.

    ReplyDelete