Monday, May 11, 2015

TABUNG HAJI DAN 1MDB - SIAPA YANG RUGI?


Apa kecoh-kecoh ni Tabung Haji & 1MDB?

Sekarang ni kecoh-kecoh pasal Tabung Haji nak beli tanah 1MDB dan sekarang dah nak jual balik dengan untung RM5 juta.

Aku pun pencarum Tabung Haji, jadi sebagai pencarum isu ni senang je. Adakah pembelian ini akan menguntungkan Tabung Haji dan seterusnya aku sebagai pencarum pun dapat dividen tinggi? Itu isu pokoknya.

Orang kecoh kata pembelian ni pasal nak bantu 1MDB. Memang semua orang tahu, 1MDB ada masalah kewangan. Tu sebab dia kena jual tanah. Bukan satu isu bagi aku.

Lepas tu orang pertikai pasal apa 1MDB dapat beli tanah murah, jual mahal kepada Tabung Haji. Asalnya 1MDB nak bangunkan sendiri, bila tak mampu, kena jual tentulah dia nak dapatkan harga pasaran. Kedutaan Jerman jual tanah berhampiran kepada MRCB dengan harga lebih tinggi, takda orang bising pun? Kalau jual dengan harga pasaran, pada aku itu normal. Kalau jual lebih tinggi dari harga pasaran, pada aku yang itu baru kita patut marah. Mengapa pula 1MDB nak jual pada Tabung Haji bawah harga pasaran? Jadi apa yang nak kecohnya di sini?

Lepas tu ada orang pertikai halal haramnya transaksi ni. Isy, apa yang haramnya? Rukun jual beli dalam Islam ada tiga:
a) Penjual dan pembeli
b) Benda yang dijual
c) Ijab qabul
Kalau ketiga-tiganya ada, sahlah jual beli tu. Tang mana yang haramnya?

Aku ulang semula perkara pokok sebagai pencarum Tabung Haji. Adakah pembelian ini akan menguntungkan Tabung Haji dan seterusnya aku sebagai pencarum pun dapat dividen tinggi? Kalau ya, teruskan!

Kalau Tabung Haji yakin, beri penerangan manfaat kepada pencarum dan teruskan projek. Tapi bila tunduk sebab takut fitnah, maknanya rugilah pencarum. Untung RM5 juta je sekarang padahal kalau buat projek ikut perancangan asal, mungkin boleh untung puluh-puluh juta!

Jadi sekarang ni siapa yang sebenarnya rugi?

Apa kecoh-kecoh ni Tabung Haji & 1MDB?

No comments:

Post a Comment