Monday, June 1, 2015

KERAJAAN MALAYSIA LEBIH TERUK DARI KOMUNIS – DAP


Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong mendakwa tahap kawalan harga barangan Malaysia lebih teruk dari negara komunis

KUALA LUMPUR, 31 Mei - Seorang ahli parlimen DAP mempersoalkan kawalan harga Putrajaya selepas pelaksanaan Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), dan mengatakan bahawa kerajaan komunis pun tidak mengenakan kawalan ketat seperti ini.

Ahli Parlimen Kluang Liew Chin Tong menggesa kerajaan untuk menghentikan pelaksanaan Peraturan Kawalan Harga dan Anti Pencatutan (Mekanisme untuk Menentukan Keuntungan Melampau) (Margin Keuntungan Bersih) 2014.

Menurut ahli parlimen itu, pihak berkuasa telah mengadakan rondaan setiap hari untuk memeriksa tahap keuntungan melampau berdasarkan aduan dan beberapa peniaga telah didakwa di mahkamah di bawah Akta Kawalan Harga dan Anti Pencatutan 2011.

Beliau juga memberi amaran bahawa banyak perniagaan mungkin akan gulung tikar jika ini berterusan.

Bernama melaporkan awal bulan ini bahawa Trendell Sdn Bhd, pemilik  Jaya Grocer Supermarket, merupakan syarikat pertama yang dikenakan tindakan di bawah Akta Kawalan Harga dan Antipencatutan 2011 untuk "keuntungan tinggi yang tidak berpatutan"  ekoran perbuatan mereka menaikkan harga jualan bendi yang terlalu tinggi.

Apa kecoh-kecoh ni Liew Chin Tong?

Aku hairan betullah dengan geng-geng DAP dan Pakatan Rakyat ni ni. Bila harga barang naik, dia salahkan kerajaan kerana tak kawal harga. Bila kerajaan bertindak tegas untuk kawal harga, dia marah kerajaan balik, kononnya lebih kejam dari komunis dan akan menyebabkan banyak perniagaan gulung tikar.

Habis tu, apa yang kau nak kerajaan buat sebenarnya?

DAP dan Pakatan kena ingat, ahli parlimen mereka dipilih oleh rakyat dan rakyat mahukan kawalan harga supaya harga tak naik melampau. Janganlah kerana towkay-towkay dalam DAP dah panas bontot kerana tindakan tegas kerajaan, korang cuba nak sabotaj usaha murni kerajaan pula.

Dalam kes yang dirujuk (Jaya Grocer), mereka telah menaikkan harga bendi dari RM3.10/kg sebelum GST menjadi RM9.70/kg selepas GST. Naik lebih dari 300%! GST kena 6% je, macam mana harga sayur boleh naik sampai lebih dari 300%!

Memang patut kena tindakan kerana ambil untung secara melampau!

Tapi disebabkan Jaya Grocer ni dimiliki Cina penyokong kuat DAP, maka DAP pun melompatlah bila Jaya Grocer kena tindakan. Terus dituduhnya kerajaan lebih zalim dari komunis!!

Aku nak tanya balik Liew Chin Tong dan geng-geng DAP serta Pakatan Rakyat – mana lebih zalim, ambil tindakan terhadap peniaga yang menaikkan harga terlampau tinggi atau membiarkan peniaga tak berhati perut ni terus memeras rakyat marhaen sehingga mereka tak mampu beli makanan?

Apa kecoh-kecoh ni Liew Chin Tong?

2 comments:

  1. Sy sebagai seorang rakyat Malaysia yang beragama islam dan berbangsa Melayu memberi sokongan padu pada parti pas, sy bersyukur kerana pas dan dap telah bercerai dan harapan sy agar pas juga akan keluar dari pkr. Sy juga menyeru semua rakyat Malaysia seperti sy, marilah kita sama2 bersatu memberi sokongan penuh pada pas, insyaallah jika kita bersatu kita boleh tendang terus parti dap dan pkr yg didalangi mossad / Israel..
    HIDUP ISLAM!!
    HIDUP ISLAM!!
    HIDUP ISLAM!!

    JOM JIHAD MENENTANG MUSUH ALLAH!!
    ALLAH SENTIASA BERSAMA KITA..

    ReplyDelete
  2. Sy sebagai seorang rakyat Malaysia yang beragama islam dan berbangsa Melayu memberi sokongan padu pada parti pas, sy bersyukur kerana pas dan dap telah bercerai dan harapan sy agar pas juga akan keluar dari pkr. Sy juga menyeru semua rakyat Malaysia seperti sy, marilah kita sama2 bersatu memberi sokongan penuh pada pas, insyaallah jika kita bersatu kita boleh tendang terus parti dap dan pkr yg didalangi mossad / Israel..
    HIDUP ISLAM!!
    HIDUP ISLAM!!
    HIDUP ISLAM!!

    JOM JIHAD MENENTANG MUSUH ALLAH!!
    ALLAH SENTIASA BERSAMA KITA..

    ReplyDelete