Wednesday, June 10, 2015

DRESS CODE PUN TAK FAHAM KE, TERESA KOK?

Apa kecoh-kecoh ni Teresa Kok?

Baru-baru ni kecoh apabila seorang wanita Cina berpakaian skirt pendek diminta memakai kain sarung sebelum boleh berurusan di JPJ. Ini adalah kerana JPJ sepertimana semua jabatan kerajaan mengamalkan kod etika berpakaian di mana semua pelanggan perlu berpakaian sopan.

Tapi bila wanita Cina ni mengamuk di media sosial, ramailah yang menjadi hero tahi kucing membela wanita berkenaan. Antara hero tahi kucing ini ialah Teresa Kok.

Apa kata Teresa Kok?

JPJ is not mosque, why does this department impose such dress code rules?

JPJ bukan masjid, mengapa jabatan ini mensyaratkan kod etika berpakaian?

Hai Teresa Kok, Kod etika berpakaian ini terpakai untuk semua jabatan kerajaan. Bukannya JPJ saja-saja cipta kod etika baru.  Kau tak pernah pergi berurusan dekat jabatan kerajaan ke?

Cuba baca elok-elok kod etika tu:

Pelawat mestilah berpakaian KEMAS, BERSIH dan SESUAI dengan amalan masyarakat Malaysia.

Antara cara berpakaian sopan ialah skirt panjang di bawah paras lutut

Wanita Cina tempoh hari pakai skirt atas lutut, maka dia dah melanggar kod etika berpakaian.

Susah sangat ke nak faham?

Semua tempat ada kod etika berpakaian, Teresa Kok. Bukan masjid sahaja ada kod etika berpakaian. Cuba kau pergi Parlimen pakai bikini, agak-agak kakitangan Parlimen bagi tak kau masuk?

Tapi yang lebih membimbangkan, JPJ tunduk kepada tekanan dari hero-hero tahi kucing macam Teresa Kok dan memohon maaf kepada wanita Cina berkenaan.

Bila JPJ memohon maaf, maknanya kod etika berpakaian untuk semua jabatan kerajaan tu dah tak terpakai dan boleh dibuang dalam tong sampah. Jadi selepas ini kalau rasa nak pergi jabatan kerajaan pakai spenda atau berlengging tak pakai baju, silakan.

Kalau kena tahan, jawab saja: Jabatan kerajaan bukan masjid, mengapa nak mensyaratkan kod etika berpakaian?

Apa kecoh-kecoh ni Teresa Kok?

1 comment:

  1. Sy sebagai seorang rakyat Malaysia yang beragama islam dan berbangsa Melayu memberi sokongan padu pada parti pas, sy bersyukur kerana pas dan dap telah bercerai dan harapan sy agar pas juga akan keluar dari pkr. Sy juga menyeru semua rakyat Malaysia seperti sy, marilah kita sama2 bersatu memberi sokongan penuh pada pas, insyaallah jika kita bersatu kita boleh tendang terus parti dap dan pkr yg didalangi mossad / Israel..
    HIDUP ISLAM!!
    HIDUP ISLAM!!
    HIDUP ISLAM!!

    JOM JIHAD MENENTANG MUSUH ALLAH!!
    ALLAH SENTIASA BERSAMA KITA..

    ReplyDelete